Bijbelstudies

Bijbelstudie bijeenkomsten

U kunt  kiezen of u ’s morgens of ’s avonds aan de studie wilt deelnemen, er wordt in de ochtend en avond dezelfde lesstof behandeld. 

We beginnen iedere bijeenkomst altijd met een kopje koffie of thee , daarna beginnen wij met de  studie. Na het Bijbelboek Micha  behandeld te hebben, zijn wij begonnen met het Bijbelboek  MARKUS

Markus is waarschijnlijk het oudste Evangelie. Hij heeft dit Evangelie in 65 na Christus geschreven aan lezers die de joodse gebruiken en gewoonten niet kenden. Hij wilde zijn lezers duidelijk maken dat Jezus Christus de Zoon van God is, die gekomen is om te dienen (zie 10:45).

Bij het lezen en bestuderen van dit Bijbelboek zult u wel zien dat dienstbaarheid bij Christus hoog in het vaandel staat. En dat dienen ging tenslotte zó ver, dat het Hem zijn leven kostte.

Mattheüs legt de nadruk op de woorden van Jezus, Markus laat ons vooral Zijn daden zien. Deze evangelist laat ons Christus zien als Degene die met grote kracht zijn Rijk doet komen. Daarom komen we in dit Evangelie heel vaak het woordje ‘terstond’ tegen: Gods Koninkrijk breekt door, niets en niemand kan het tegenhouden. Ook vandaag niet!

Als u niet eerder geweest bent, geeft u zich dan even op via de website . U ontvangt dan vooraf informatie over het te behandelen gedeelte en de locatie. 

Inleiding bestemd voor de RBT-Bijbelstudiebijeenkomsten van:

Woensdagmorgen 13 nov. 9.30 u. en woensdagavond 20 nov. 19.30u.

Markus 7 vers 24 t.m. 37 Thema: “Daar Zijn Geen Grenzen Aan Jezus Macht…! ”.

Soms loopt iemand boos uit een vergadering weg. Hij kan niet langer verdragen wat daar gebeurt. Wat we hier van Jezus lazen, doet daar wel wat aan denken: Hij stond op en vertrok. Dat klinkt grimmig. Jezus gaat naar het buitenland. Keert Hij Israël de rug toe? Heeft Hij genoeg van de tegenstand die Hij daar heeft ervaren? Wil Hij van niets en niemand meer weten. Dat lukt Hem dan niet. Zelfs over de grens (Libanon) wordt een beroep op Hem gedaan. Met nadruk wordt de nationaliteit vermeld van de vrouw die de hulp van Jezus inroept. Er openen zich nieuwe perspectieven voor Jezus. Er blijkt een nieuw arbeidsveld te zijn.

Uit het antwoord dat Jezus geeft aan de Griekse vrouw, blijkt dat Hij de verleiding om Israël voortaan maar aan zijn lot over te laten, afwijst. Hij blijft bij zijn opdracht om het evangelie eerst aan Israël te verkondigen. De Griekse vrouw protesteert niet. Ze aanvaardt de plaats die haar gewezen wordt. Maar dan vangt ze Jezus in zijn eigen woorden: soms valt er weleens een kruimeltje op de grond. Tegen dit vindingrijk geloof kan Jezus niet op. Hij blijft de kinderen van Israël trouw, maar dat kruimeltje wordt deze vrouw toch ook van harte gegund, haar dochtertje wordt genezen. Het wordt duidelijk dat wie tot Hem komt nooit teleurgesteld zal worden.

De mensen in het gebied Dekapolis (Syrië) waren grotendeels heidens. Maar Jezus was daar voor velen zeer bekend. Hij had daar eerder een bezetene genezen, die vanaf dat moment aan iedereen over Jezus vertelde.  Men brengt nu een man bij Hem die doof en stom is. Deze man is dus onbereikbaar voor wat mensen hem willen zeggen en zelf kan hij op zijn beurt anderen niet bereiken omdat hij zich niet verstaanbaar kan maken. Alleen met zijn ogen kan hij nog iets in zich opnemen. Die mogelijkheid gebruikt Jezus als Hij in het leven van deze man binnen wil komen. Zijn handicap is voor Jezus geen belemmering om hem te bereiken. Dan steekt Jezus zijn vingers in de oren van deze man en geneest hem. Jezus vindt toegang bij hen die voor ons onbereikbaar zijn.